Koncepce rozvoje kultury statutárního města Ostravy #KULTURA 2030

Ostrava se řídí koncepcí rozvoje kultury města do roku 2030. Koncepce #KULTURA2030 vznikla v roce 2021, jedná se však o živý dokument, který bude v reakci na měnící se situaci i požadavky města a jeho obyvatel průběžně aktualizován a konkretizován prostřednictvím akčních plánů.

Prostudovat si ji můžete jak ve zkrácené verzi, tak v plnohodnotné podobě, včetně rozsáhlé škály příloh čítajících související analýzy, plánované projekty i možnosti financování.

Koncepce

Jaké priority a strategické cíle koncepce stanovuje?

PRIORITA A: INFRASTRUKTURA A MĚSTSKÝ ROZVOJ

Strategický cíl 1: Dobudovat kulturní infrastrukturu odpovídající centru metropolitního regionu evropského významu
  • Koordinovaná podpora výstavby plánovaných (vlajkových) infrastrukturních projektů
  • Tvorba ucelených plánů na integraci vlajkových projektů do prostorových struktur města (lokalita, obvod) a metropolitního regionu
  • Posílení komunikace a podpůrná opatření pro multiplikační efekty pro kulturní a kreativní odvětví
  • Infrastruktura jako „umožňující“ a nikoliv limitující faktor kulturních aktivit
Strategický cíl 2: Integrovat kulturní infrastrukturu do městského organismu a městské obnovy
  • Koncepce walkability (průchodnosti) vybraných urbánních koridorů ve vazbě na kulturní infrastrukturu
  • Podpora kulturních aktivit ve vazbě na Refill a podpora dočasných forem kulturních aktivit
  • Respektovat a aplikovat principy architektonických a architektonicko-urbanistických soutěží/soutěží na kvalitu při realizaci projektů kulturní infrastruktury

PRIORITA B: ORGANIZACE, FINANCE A GRANTOVÁ POLITIKA

Strategický cíl 3: Zefektivnění organizace kultury na městské, regionální, národní a nadnárodní úrovni
  • Organizačně zajistit naplňování Koncepce funkčním pracovním místem/ Zřízení funkce (instituce) tzv. kulturního koordinátora
  • Optimalizace komunikace mezi odbory na magistrátu, mezi městem a krajem a kulturními aktéry, dále města i kraje s vládní úrovní
  • Posílení spolupráce mezi kulturními aktéry v rámci jednotlivých obvodů a napříč obvody
  • Nadefinování role bývalého Ostravského informačního centra – nyní Černá louka a.s. – v koordinaci, komunikaci a propagaci kulturních akcí
  • Vytvoření základního kulturního kalendáře (primárně na úrovni obvodů)
Strategický cíl 4: Optimalizace financování kultury s cílem podpory prioritních aktivit
  • Seznámení se s nástroji finanční i nefinanční podpory kultury v období nečekaných krizí
  • Podpora vícezdrojového financování
  • Identifikace možnosti úspor v oblasti sdílených služeb apod. a implementaci příslušných úsporných opatření tak, aby nebyla dotčena kvalita poskytovaných služeb a různorodost kultury
Strategický cíl 5: Optimalizace grantové politiky
  • Vyčlenění části kulturních grantů pouze pro nové projekty (živé umění)
  • Snížení administrativní zátěže spojené s žádostmi o granty a jejich digitalizace
  • Vytvoření online formuláře na zaslání grantových žádostí s možností uložení opakovaných dokladů, informací apod. bez nutnosti dokládat je při každé žádosti. Zrušení odevzdávání grantových žádostí na CD
  • Optimalizace termínu vyhlašování grantové podpory
  • Systematicky a pravidelně vzdělávat zájemce o grantovou podporu ze strany města/obvodu
  • Rozlišení a propagace role obvodů a statutárního města v podpoře kultury
  • Komunikační kampaň s cílem informovat o možnostech podpory kultury ze strany městských obvodů
  • Realizování pravidelných seminářů s cílem proškolit žadatele o granty, tzv. „Jak psát granty a kde žádat“

PRIORITA C: PROGRAM, KOMUNIKACE A VZDĚLÁVÁNÍ

Strategický cíl 6: Rozšíření programu o nové aktivity
  • Finanční podpora seminářů a konferencí
  • Tvorba nových kombinovaných zážitků pro přilákání nových diváků
  • Rozšíření nabídky pouliční a dostupné kultury
  • Podpora subkultur a jejich aktivit jakožto zdroje živé kultury
  • Rozšíření a optimalizace nabídky kultury i pro seniory
Strategický cíl 7: Komunikace jako předpoklad rozvoje
  • Pravidelná neformální setkávání kulturních aktérů
  • Optimalizace komunikace s návštěvníky
Strategický cíl 8: Vzdělávání v kultuře a kultura ve vzdělávání
  • Vznik vzdělávací platformy pro kulturní aktéry
  • Podpora širšího propojení škol a kulturních institucí na vzdělávání dětí a proškolování učitelů
  • Rozšíření a optimalizace nabídky kulturně zaměřených kroužků a aktivit pro děti a dospívající
  • Posílení pozice univerzit, jakožto důležitého zdroje a nositelů kultury města Ostravy
  • Zavedení letní školy pro amatérské zájemce o tvorbu umění
  • Prohloubení a intenzifikace zapojení studentů do kulturních aktivit

PRIORITA D: KULTURNÍ A KREATIVNÍ ODVĚTVÍ

Strategický cíl 9: Rozvinout potenciál kulturních a kreativních odvětví
  • Zajistit dostatečnou institucionální podporu pro rozvoj KKO prostřednictvím zřízení Centra pro podporu KKO (respektive kulturního koordinátora)
  • Podporovat místa a prostory s mixem funkcí, respektive kultivovat prostředí pro vznik nových produktů a služeb
  • Sbírat, analyzovat a poskytovat data ohledně stavu KKO ve městě
  • Motivovat a podporovat subjekty KKO do dalšího vzdělávání a zapojování do mezinárodních projektů a výzev
  • Posílit poptávku po produktech KKO ze strany veřejné správy

Jak jsou cíle naplňovány?

Ke stažení

Koncepce #KULTURA2030

Přílohy koncepce #KULTURA2030