Koncepce rozvoje kultury statutárního města Ostravy #KULTURA 2030
Ostrava se řídí koncepcí rozvoje kultury města do roku 2030. Koncepce #KULTURA2030 vznikla v roce 2021, jedná se však o živý dokument, který bude v reakci na měnící se situaci i požadavky města a jeho obyvatel průběžně aktualizován a konkretizován prostřednictvím akčních plánů.
Prostudovat si ji můžete jak ve zkrácené verzi, tak v plnohodnotné podobě, včetně rozsáhlé škály příloh čítajících související analýzy, plánované projekty i možnosti financování.
Jaké priority a strategické cíle koncepce stanovuje?
PRIORITA A: INFRASTRUKTURA A MĚSTSKÝ ROZVOJ
Strategický cíl 1: Dobudovat kulturní infrastrukturu odpovídající centru metropolitního regionu evropského významu
- Koordinovaná podpora výstavby plánovaných (vlajkových) infrastrukturních projektů
- Tvorba ucelených plánů na integraci vlajkových projektů do prostorových struktur města (lokalita, obvod) a metropolitního regionu
- Posílení komunikace a podpůrná opatření pro multiplikační efekty pro kulturní a kreativní odvětví
- Infrastruktura jako „umožňující“ a nikoliv limitující faktor kulturních aktivit
Strategický cíl 2: Integrovat kulturní infrastrukturu do městského organismu a městské obnovy
- Koncepce walkability (průchodnosti) vybraných urbánních koridorů ve vazbě na kulturní infrastrukturu
- Podpora kulturních aktivit ve vazbě na Refill a podpora dočasných forem kulturních aktivit
- Respektovat a aplikovat principy architektonických a architektonicko-urbanistických soutěží/soutěží na kvalitu při realizaci projektů kulturní infrastruktury
PRIORITA B: ORGANIZACE, FINANCE A GRANTOVÁ POLITIKA
Strategický cíl 3: Zefektivnění organizace kultury na městské, regionální, národní a nadnárodní úrovni
- Organizačně zajistit naplňování Koncepce funkčním pracovním místem/ Zřízení funkce (instituce) tzv. kulturního koordinátora
- Optimalizace komunikace mezi odbory na magistrátu, mezi městem a krajem a kulturními aktéry, dále města i kraje s vládní úrovní
- Posílení spolupráce mezi kulturními aktéry v rámci jednotlivých obvodů a napříč obvody
- Nadefinování role bývalého Ostravského informačního centra – nyní Černá louka a.s. – v koordinaci, komunikaci a propagaci kulturních akcí
- Vytvoření základního kulturního kalendáře (primárně na úrovni obvodů)
Strategický cíl 4: Optimalizace financování kultury s cílem podpory prioritních aktivit
- Seznámení se s nástroji finanční i nefinanční podpory kultury v období nečekaných krizí
- Podpora vícezdrojového financování
- Identifikace možnosti úspor v oblasti sdílených služeb apod. a implementaci příslušných úsporných opatření tak, aby nebyla dotčena kvalita poskytovaných služeb a různorodost kultury
Strategický cíl 5: Optimalizace grantové politiky
- Vyčlenění části kulturních grantů pouze pro nové projekty (živé umění)
- Snížení administrativní zátěže spojené s žádostmi o granty a jejich digitalizace
- Vytvoření online formuláře na zaslání grantových žádostí s možností uložení opakovaných dokladů, informací apod. bez nutnosti dokládat je při každé žádosti. Zrušení odevzdávání grantových žádostí na CD
- Optimalizace termínu vyhlašování grantové podpory
- Systematicky a pravidelně vzdělávat zájemce o grantovou podporu ze strany města/obvodu
- Rozlišení a propagace role obvodů a statutárního města v podpoře kultury
- Komunikační kampaň s cílem informovat o možnostech podpory kultury ze strany městských obvodů
- Realizování pravidelných seminářů s cílem proškolit žadatele o granty, tzv. „Jak psát granty a kde žádat“
PRIORITA C: PROGRAM, KOMUNIKACE A VZDĚLÁVÁNÍ
Strategický cíl 6: Rozšíření programu o nové aktivity
- Finanční podpora seminářů a konferencí
- Tvorba nových kombinovaných zážitků pro přilákání nových diváků
- Rozšíření nabídky pouliční a dostupné kultury
- Podpora subkultur a jejich aktivit jakožto zdroje živé kultury
- Rozšíření a optimalizace nabídky kultury i pro seniory
Strategický cíl 7: Komunikace jako předpoklad rozvoje
- Pravidelná neformální setkávání kulturních aktérů
- Optimalizace komunikace s návštěvníky
Strategický cíl 8: Vzdělávání v kultuře a kultura ve vzdělávání
- Vznik vzdělávací platformy pro kulturní aktéry
- Podpora širšího propojení škol a kulturních institucí na vzdělávání dětí a proškolování učitelů
- Rozšíření a optimalizace nabídky kulturně zaměřených kroužků a aktivit pro děti a dospívající
- Posílení pozice univerzit, jakožto důležitého zdroje a nositelů kultury města Ostravy
- Zavedení letní školy pro amatérské zájemce o tvorbu umění
- Prohloubení a intenzifikace zapojení studentů do kulturních aktivit
PRIORITA D: KULTURNÍ A KREATIVNÍ ODVĚTVÍ
Strategický cíl 9: Rozvinout potenciál kulturních a kreativních odvětví
- Zajistit dostatečnou institucionální podporu pro rozvoj KKO prostřednictvím zřízení Centra pro podporu KKO (respektive kulturního koordinátora)
- Podporovat místa a prostory s mixem funkcí, respektive kultivovat prostředí pro vznik nových produktů a služeb
- Sbírat, analyzovat a poskytovat data ohledně stavu KKO ve městě
- Motivovat a podporovat subjekty KKO do dalšího vzdělávání a zapojování do mezinárodních projektů a výzev
- Posílit poptávku po produktech KKO ze strany veřejné správy